أضف سؤال أو موضوع جديد          

مشكلة في قير صني 2015

up 1 down 2
nemo0o0o -1
قبل 6 سنه و شهر



السلام عليكم
لدي مشكلة لم اجد لها حل حتي الان لدي سيارة نيسان صني 2015 اوتوماتك كانت تسير بشكل طبيعي ولا يوجد بها مشاكل فجاءة وبدون انذار عند الرجوع للخلف او السير للامام تنتش ثم تفصل وتبطل ولما تكون علي n تكون دايرة عادي
وبعدها بنص ساعة بالظبط النتشة زادت واصبحت لا تستجيب للسير او الرجوع فور النقل علي d او r تفصل وتبطل مع العلم اني غيرت زيت القير أرجو منكم الحل لان لا احد يعرف الحل وواحد قالي كلتش الجير اتحرق وعايز يتغير وب 3000 ريال أسف علي الاطالة وانتظر ردكم







إبلاغ إبلاغ



الردود


السلام عليكم

في مشكله كانت موجوده في الموديل القديم وهي حساس الكرنك ، عند التهديه عن الاشارات وعند الضغط علي الفرامل تطفي السياره
وممكن مشكلتك من الكويلات
دا مجرد اقتراح


up 0 down 0
عمده33 1664
قبل 6 سنه و شهر



شيك على حساسات القير 


up 0 down 0
ابو حسين.......... 1024
قبل 6 سنه و شهر



طب سؤال معلش اسف لو الكلتش اتحرق تقف فجاءة كدة ولا دة من الحساسات والحساسات غالية ولا متهاودة علي قد الايد



up 1 down 1
nemo0o0o -1
قبل 6 سنه و شهر



زيت القير على كم كيلو مغيره ويوم تغيره كان فيها هذي المشكله
ولا بعد التغير جت هذي المشكله
والزيت شاريه برقم الشاص من الوكاله مع الفلتر؟

اذا تبي تعرف انها حساسات القير
طف السياره وشغلها اذا شبك القير ومشت فتره
يعني حساس خربان
واذا انت بالرياض تعال افحصها لك مجانا
بقطعة obd طبعا ماعندي ورشه ولا شيء
فقط ابفحصها لك واعلمك الحساس الخربان


up 0 down 1
d7ooom777 391
قبل 6 سنه و شهر



السلام عليكم
أولا تسلم علي المساعدة ربنا يخليك انا في خميس مشيط
ثانيا انا غيرت الزيت علي 136000 الف
قبل ما اغير الزيت كانت تنتش وتقطع وانا طالع علي d او r
اول ما ظهرت مشكلة النتشة كانت تنتش في الطلعة وبعدين تمشي عادي
طلعت علي طول علي ورشة اصلاح
قالي اغيرلك الزيت غير الزيت وما اعرف جابة من وين والله
غير الزيت جيت امشي بيها ما مشيت ما تمسك علي d او r
المشكلة مفضلتش معايا كتير اول ما نتشت مني ودتها الورشة مفضلتش نص ساعة مثلا اول ما حسيت بالنتشة
رحت علي الورشة علي طول
بعد ما غير الزيت ما تمشي وقالي كدة الكلتشات ضربت بالله عايز حل ويكون مش مكلف السيارة واقفة ولا تتحرك وخايف يكون محتاجة جير


up 1 down 1
nemo0o0o -1
قبل 6 سنه و شهر



ياحبيبي القير ودع خلاص  شف لك قير تشليح لان قير CVT ما يتوضب يتغير فقط 
سيارتك قير CVT زيت القير مخصص وينباع في الوكالة جالون كبير رصاصي مكتوب عليه (زيت قير CVT)
العامل غير لك زيت القير العادي للسيارة ولا يناسب معها
أنا مستخدم للسنترا ٢٠١٤ 
وسبق ان غيرت زيت القير للسنترا في الوكاله سعر الزيت تقريبا ٢٠٠ بدون شغل يد 

افتح كبوت السيارة وتلقي من الداخل لاصق يبن نوع ورقم زيت القير
حاليا التيما ٢٠١٧ وزيت القير ان شا الله في الوكاله

واترك عنك شغل المحطات ومراكز تغيير الزيوت وجشعها 
المفروض العامل الي غير الزيت يتحاسب علي تهوره وتغييره لزيت مايعرف وش وضع السيارة أو طبيعة قيرها 



up 0 down 1
بندر 2015 18
قبل 6 سنه و شهر



بندر 2015
الصني غيرها ماهو cvt


up 1 down 0
شمهرووش 120
قبل 6 سنه و شهر



التيما ٢٠٠٩
المكسيما ٢٠١٠
الصني ٢٠١٣
السنترا ٢٠١٤
الباثفيندر من موديل ٢٠١٣
الاكستريل ٢٠١٤
م
كل ما تقدم قيرها CVT



up 0 down 0
بندر 2015 18
قبل 6 سنه و شهر



السلام عليكم
القير مش cvt القير اوتوماتك عادي والزيت الي تغير بتاع السيارة الحل في اني اغير الكلتشات او اوضب القير ولا اغيرة


up 0 down 0
nemo0o0o -1
قبل 6 سنه و شهر



اخوي العضو  عمدة ٣٣ انا سيارتي النترا ٢٠١١ نفس كلامك تطفي عند الاشارة  بعد الضغط على الفرامل  وقد صلحت فيها  صوفة المكينة وقريت فالفاتورة عمود الكرنك واستغربت لاني ماصلحت الكرنك 


up 0 down 0
جبل شعيب 100
قبل 5 سنه و 9 شهر



نفس المشكله الان طلعت لي ونفس السياره 

ياصاحب الصني ياليت تفيدني وش صار معك 


up 0 down 0
hkoom20
قبل 5 سنه و 5 شهر



صارت معي لازم تغير قير


up 0 down 0
abdullah.mukest
قبل 5 سنه و 3 شهر



انا صني ١٥ ركبت قير صني ١٦ لكن احس انه تقيل شويه لا تاخد السرعات بسرعه مثل اول


up 0 down 0
abdullah.mukest
قبل 5 سنه و 3 شهر